Hur mycket sömn behöver man?

Senast uppdaterad Artikeln är en annons 0

Alla behöver vi sova för att ladda upp batteriet. Detta är ett sätt för oss att bearbeta all den informationen som vi har tagit in under dagen och för att återhämta oss så att vi ska vara redo att ta oss an den kommande dagens utmaningar.

Dålig sömn kan dock föra med sig ”för lite sömn biverkningar”, och med detta i åtanke är det därför av yttersta vikt att du får nog med sömn varje natt. Vad räknas dock egentligen som god sömn, varför är sömn så viktigt och vad händer om du inte får tillräckligt mycket av den? Detta ska vi informera om nedan, så fortsätt att läsa för att lära dig allt du kan vilja veta om ämnet sömn!

Vad är sömn?

Sömn är det stadiet där du ger hjärnan en chans att återhämta sig. Den bearbetar all den informationen som har tagits in under dagen, och det är särskilt under REM sömn (med andra ord djup sömn) som den allra viktigaste fasen äger rum. Både din kroppstemperatur, blodtryck, puls och stress sjunker medan du sover, och detta ger kroppen en chans att laga sig själv medan du sover.

Sömn och träning är ett ypperligt par. Du sover bättre under natten genom att bland annat göra av med energi under dagen, att inte dricka kaffe innan det är dags att lägga dig och att se till så att du får rikligt med solljus. Detta kan bidra till bättre sömn, men även underlaget som du sover på kan påverka hur väl du sover. Se därför till så att du sover i en skön säng som bjuder dig på optimal tryckavlastning, flera komfortzoner och ett lämpligt stöd för alla delar av din kropp. Detta är viktigt för att undvika orolig sömn.

Varför är sömn viktigt?

Det som gör sömn till en så viktig del av vår vardag oberoende av sömn stadier är att den tillåter hjärnan att få reparera sig själv samtidigt som din kropp får vila. När hjärnan bearbetar det som vi har varit med om under dagen gör vi oss redo för den kommande dagen och skadliga ämnen spolas bort. Du har kanske själv någon gång märkt att du har svårt att memorera viss information inför ett prov eller att du har svårt att finna en lösning på ett problem – och sedan efter dess att du har sovit på saken blir allting så mycket klarare och tydligare.

Det finns många besvär som kan dyka upp om vi inte sover ordentligt. Du kan bland annat förvänta dig att få ett sämre minne, en ökad risk för Alzheimers, övervikt, alkoholmissbruk och risken för att bli utsatt för infektioner ökar. Med andra ord är det ett måste att se till så att du får nog med sömn så att du kan undvika problem i vardagen.

Det är dessutom värt att nämna att vår reaktionsförmåga försämras vid för lite sömn, vilket kan leda till att du blir en fara för dig själv och andra i trafiken. Samtidigt är risken större för att du begår misstag och har svårt att koncentrera dig, vilket kan påverka ditt jobb och de dagliga utmaningarna som du tar dig an.

Hur mycket sömn behöver man i olika åldrar?

Spädbarn sömn, barn sömn och vuxen sömn kan se lite olika ut. Hur många timmar vi behöver sova varje natt kan nämligen variera beroende på ålder, men även hur aktiva vi är och hur våra individuella behov ser ut. Ett nyfött barn kommer i princip att sova dygnet runt, och antalet timmar som vi behöver minskar därför sakta under livets gång. Allt mellan 6 och 10 timmar kan vara optimalt beroende på just din livssituation, men det rekommenderas att sova omkring 7 till 8 timmar per natt.

När allt kommer till kritan är det viktigaste att du ska känna dig utvilad, pigg och redo att ta dig an dagen. Medan 4 månaders bebis sömn och bebis sömn i allmänhet därför är nästintill konstant kommer du som vuxen inte att behöva lika mycket sömn för att må bra. En period där det är viktigt att sova mycket är just sömn barn och som tonåring, men när du har nått vuxen ålder kommer du själv att känna av hur mycket sömn som håller dig pigg och kry.

Hur lite sömn klarar man sig på?

Hur lite sömn du klarar dig på beror på dina individuella behov, men du bör aldrig sova under färre än 6 timmar under en längre tidsperiod. Som tidigare nämnt rekommenderas omkring 7–8 timmar per natt, och när du tänjer på gränserna märker du snart av stora nackdelar.

Om du känner av att du har svårt att sova och därför inte får den sömnen som krävs kan du förändra vissa aspekter av din vardag för att förenkla processen. Sluta exempelvis med att dricka kaffe eller andra drycker med koffein och socker innan du ska lägga dig. Vänd dig istället till te för sömn i form av exempelvis kamomill te sömn.

Hitta även en säng som ger dig den bästa möjliga komforten. Du kan bland annat prova på en ställbar säng som tillåter dig att justera rygg- och fotstödet för en sovställning som känns rätt för dig. Ett tyngdtäcke kan också komma väl tillhands, och detta är en sorts täcke som innehåller vikter. Du väljer själv hur mycket täcket ska väga, och detta hjälpmedel ger dig en omfamnande känsla som får din kropp att koppla av. Resultatet blir ett smidigare sätt att fortare varva ner för en låg puls sömn, och då kan du äntligen få en god natts sömn. 

Varför är sömn viktigt när man tränar?

När du tränar tär du på kroppen på flera sätt och vis. Det tar mycket kraft, energi och fokus för en lyckad träningssession, och när kroppen har jobbat så hårt är det hög tid att få slappna av. När du sover tillåter du kroppen och hjärnan att återhämta sig, att ladda om och att återuppbygga dig så att du ska vara redo för det som komma skall under den kommande dagen.

Med detta i åtanke är det därför ett måste att du sover ordentligt om natten efter en dag då du har tränat hårt. Resultatet blir att du presterar bättre nästa gång och att du slipper att oroa dig för att känna dig ofokuserad. När du är trött gör du dessutom fler misstag, vilket givetvis kan leda till snedsteg och skador medan du tränar. När allt är sagt och gjort bör du därför sova i alla fall 7 timmar varje natt om du är någon som tränar regelbundet.

Vad är bra sömn?

Bra sömn kan beskrivas som en avslappnad sömn under det antalet timmar som din kropp kräver. Du ska inte ha en hög kroppstemperatur vid sömn, utan det ska kännas behagligt i rummet samtidigt som din puls sjunker, ditt blodtryck sjunker och du slappnar av helt och hållet. Både lätt sömn och djup sömn är någonting som du med största sannolikhet kommer att uppleva, och när allt kommer till kritan kan bra sömn vara ganska individuellt.

Hur mycket sömn du behöver varierar som sagt beroende på ålder och dina egna behov. Ett spädbarn kommer att behöva sova mer än en vuxen person, och någon som regelbundet tränar hårt kommer att behöva sova mer än någon som aldrig rör på sig. Försök att satsa på i alla fall 7 timmar varje natt, men lägg märke till hur pigg du känner dig för att ta reda på huruvida du sover nog eller inte.

Vilken sida ska man sova på?

Det finns både för- och nackdelar med i princip alla sovställningar, så det är i slutändan upp till dig att välja hur du föredrar att sova. När du sover på magen kan snarkningar dämpas medan matsmältningen förbättras, men nackdelen är nackens onaturliga position som kan leda till ryggsmärtor för vissa.

Att ligga på ryggen kan vara sunt och bekvämt, men det är svårt för vissa personer som är svankryggade. Om du istället sover på sidan kan risken för både snarkningar och halsbränna reduceras, men nacken och ryggen kan bli belastade på ett obekvämt vis. Oavsett vilken sida du ligger på är det viktigt att du har en högkvalitativ säng tillgänglig och att du sover under de rekommenderade timmarna.

Frågor och svar

Varför behöver vi sömn?
Vi behöver sömn för att tillåta kroppen och hjärnan att återhämta sig. Vi bearbetar all den informationen som vi har försetts med under dagen och kroppen repareras samt återuppbyggs så att vi lättare ska kunna ta oss an utmaningarna under den kommande dagen.
Hur mycket sömn behöver en vuxen?
Dina sömnbehov kan bero på din ålder, aktivitetsnivå och helt enkelt individuella behov. Det som är viktigast är att du känner dig pigg och kry – vare sig du uppnår detta efter sex timmars sömn eller tio.
Hur många timmars sömn behöver man?
Det rekommenderas att sova omkring sju till åtta timmar per natt om du är vuxen, men dina behov kan variera beroende på bland annat hur aktiv du är eller hur stressig din vardag är. Så länge du känner dig pigg under hela dagen har du fått tillräckligt med sömn.

Betygsätt den här artikeln

Klicka på en stjärna för att betygsätta