Om oss

Om Konsumentmagasinet

Konsumentmagasinet är en nätbaserad konsumenttidning som syftar till att hjälpa våra läsare att hitta rätt produkt till rätt pris genom inspiration och vägledning i form av värdefulla, sponsrade artiklar inom elektronik, hem, trädgård, sport och fritid.

Vilka står bakom Konsumentmagasinet?

Konsumentmagasinet är numera en del av det digitala mediehuset Obsidian Media. Vi är ett danskt företag med huvudkontor i Århus.

Obsidian Media ApS
Bødker Balles Gård 15B
8000 Århus
CVR: 40483667
kontakt@obsidianmedia.dk

Vår vision är ambitiös; vi vill vara den främsta källa du vänder dig till när du som konsument behöver samla kunskap och recensioner om olika produkter.

Vårt uppdrag är att publicera och sprida innehåll som ger maximalt värde och nytta för våra läsare genom grundlig research. Med andra ord vill vi hjälpa konsumenter att hitta rätt produkt som möter deras individuella krav. 

Redaktionella riktlinjer, samarbetspartners och annonser

Vi är ett annonsfinansierat medium eftersom vi länkar till annonspartners med de produkter och tjänster som vi recenserar i våra artiklar. Detta sker antingen genom affiliatelänkar (reklamlänkar där vi får ersättning per hänvisad betalande kund) eller genom prisjämförelser genom vårt annonspartnerskap med Pricerunner (där vi får ersättning per klick på prislistan).
  

Vi är transparenta med vår annonsfinansierade affärsmodell eftersom den är avgörande för att vi ska kunna fortsätta att skapa intressant och värdefullt innehåll för våra läsare. Det innebär även att vi är en form av digitala ambassadörer för våra partners, vilket innebär att betalda sponsringstjänster kan göra det möjligt för en återförsäljare att presenteras eller placeras högst upp i en sponsrad artikel.

Även om rangordningen av produkter i en artikel kan påverkas av de reklamavtal som vi har med olika annonsörer och webbutiker vill vi nämna att vi inte rangordnar produkter. Och i de fall som vi ger produkter en viss poäng eller ranking är dessa redaktionella och inte baserade på annonsavtal.

Hur hittar vi de bästa produkterna? 

Vi testar sällan själva produkterna. Vår metod bygger på ”meta-reviews”, där vi samlar in och sammanställer externa tester, kundrecensioner, produktspecifikationer och priser genom komplex datainsamling och research, med målet att du som konsument ska få en bättre grund till ditt köpbeslut.

Produktutbudet är begränsat till de webbutiker som ingår i vårt annonsnätverk, men eftersom vi samarbetar med Pricerunner, som har avtal med alla webbutiker i Skandinavien (+9 000 butiker), är vi i stort sett obegränsade i vårt produktutbud.

Vårt content- och research-team väljer först ut de produkter som vi granskar på våra webbplatser. För att hitta de produkter som vi anser vara bland de bästa på marknaden använder vårt team följande parametrar:
Kundrecensioner av produkten (t.ex. via data från Google eller Amazon).

  • Produkttester av experter och konsumenttidningar såsom danska Tænk.
  • Jämförelse av produktspecifikationer och funktioner
  • Återförsäljarens omdömen, rykte och service (t.ex. Trustpilot).
  • Kunddata: vår interna statistik om produkternas popularitet (t.ex. klickfrekvens). 
  • Pris: ovanstående faktorer bedöms i förhållande till pris och eventuella erbjudanden.

Vårt content- och research-team i Banja Luka, Bosnien, följer noggrant planerade processer och är utbildade för att använda både skandinaviska och internationella test- och granskningsportaler. De använder avancerade översättningsverktyg och processen sker i nära samarbete med vårt danska team.

Vi gör vårt yttersta för att hålla urvalet av produkter objektivt och datadrivet, men ofta kan en viss grad av subjektivitet kvarstå. Detta är särskilt tydligt i produktkategorier som exempelvis mode och möbler, där estetik och känsla ofta spelar en större roll.

Slutligen bör det nämnas att vi i regel inte tar emot produkter från webbutiker med ett Trustpilot-betyg som är lägre än 3. Vi granskar kontinuerligt våra partners på Trustpilot och tar bort dem om betyget blir för lågt.

Kort sagt samlar vi all information på ett ställe och jämför sedan produkter utifrån olika specifikationer och funktioner, med målet att du som läsare ska kunna fatta ett mer resonabelt köpbeslut.

Hur använder vi testerna? 

När vi avgör vilka produkter vi vill inkludera och lyfta fram samlar vi in recensioner från andra tester och experter på området:

  • Officiella konsumentråd såsom danska Forbrugerrådet TÆNK, svenska Råd & Rön, norska ForbrukerRådet, brittiska Which, amerikanska ConsumerReports och flera andra.
  • Officiella tester från välkända medier såsom Politiken, Jyllands-Posten, NY Times, BBC osv.
  • Expertråd från danska och utländska medier inom produktnischer såsom Flatpanels, KitchenArena, TechGearLab, OutdoorGearLab, GoodHouseKeeping, PCGamer, Runrepeat osv.
  • YouTubers som testar och recenserar produkter inom det aktuella ämnet.

Det bör nämnas att vi skiljer på recensioner från oberoende institutioner som exempelvis Tænk, och andra källor som exempelvis en YouTube-recensent, som för oss väger mindre tungt. I princip alla våra artiklar innehåller beskrivningar av och hänvisningar till de källor och tester som vi använt i vår analys.

Vi vill påpeka att en viss subjektivitet kan förekomma eftersom vårt research-team letar efter testvinnande produkter, vilket ofta leder till ett större fokus på vilka tester produkten har vunnit och mindre fokus på de tester där produkten har presterat mindre bra.

Hur använder vi kundrecensioner? 

Kundrecensioner spelar en viktig roll när vi väljer produkter. Vi anser att tester i den verkliga världen säger mycket om produktens kvalitet, vilket är en viktig del av vår analys.

Vårt research-team samlar in kundomdömen på olika plattformar, som alla kommer från en tredje part.

För att minimera risken för falska recensioner använder vi främst erkända e-handelsplattformar (t.ex. Google, Pricerunner och Amazon) samt mer väletablerade webbutiker (t.ex. Coop, Elgiganten, Power, Whiteaway osv.). Om de nämnda tredjeparterna skulle göra en falsk recension av en viss produkt kommer våra analyser onekligen att påverkas.

Vi lyfter inte fram enskilda recensioner, utan arbetar vanligtvis med genomsnittliga betyg på en skala mellan 1-5. Vi tar alltid med alla kundrecensioner i vår undersökning, oavsett om de är positiva eller negativa.

Vi använder oss också av produktrecensioner i vår analys av för- och nackdelar, där vårt forskarteam granskar negativa recensioner för att identifiera eventuella nackdelar med en viss produkt. 

Hur använder och jämför vi data och produktspecifikationer? 

En annan viktig del av bedömningen av produkturvalet är naturligtvis produktens egenskaper och specifikationer. I vår analys av hur mycket vi tror att konsumenterna får för sina pengar och vem produkten lämpar sig för tar vi naturligtvis hänsyn till produktspecifikationer.

Som en del av vår research-process gör vi en teknisk insamling där vi lägger in alla relevanta specifikationer i en databas. Vårt research-team följer en sofistikerad process för att hitta och identifiera recensionstestade produkter, samt ett avancerat system för att jämföra produktdata mellan produkter i kategorin. Översikten ger en visuell jämförelse av produktens egenskaper, specifikationer, testresultat och recensioner i relation till priset.

Slutligen spelar vår egen data också en viktig roll för vilka produkter vi rekommenderar. Vi har data på vilka produkter som klickas på mest och hur ofta de köps, vilket säger oss något om produktens popularitet och kundernas preferenser.

Vem gör produkturval och research? 

Vi har ett dedikerat research-team för content- och produkturval, som för närvarande består av sju anställda och som är baserade på vårt kontor i Banja Luka, Bosnien.

Våra specialister på produkturval ansvarar för det faktiska research-arbetet, vilket innebär att vi lägger in produktdata i vår databas och utifrån detta analyserar produkterna med stöd av ledningen i Danmark, som ansvarar för att fastställa de övergripande ramarna för research, analys, urval och kvalitetssäkring. 

Sasa Bojanic


Content & Optimization Lead

Jovana Aleksic


Content & Research Analyst

Isidora Jankovic


Content & Research Analyst

Milana Cvijanovic Kajkut


Content & Research Analyst

Aleksandar Kalaba


Content & Research Analyst

Aleksandar Cvijanovic


Content & Research Analyst

Vårt research-team för content och produkter förbereder de faktiska produktrecensionerna utifrån sin research och skickar dem till vårt team för produktion av content och översättning i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Reservation

Vi, Konsumentmagasinet och Obsidian Media, reserverar oss för eventuella felskrivningar och felaktiga uppgifter i samband med de produkter och tjänster som vi lyfter fram på våra webbplatser. Även om vi lägger ner enormt mycket tid på research och kvalitetssäkring kan det förekomma fel i våra artiklar, och vi rekommenderar därför att du som läsare och konsument alltid på egen hand kontrollerar produktinformationen hos återförsäljaren eller leverantören.