Om oss

Kort om Konsumentmagasinet

Konsumentmagasinet är en annonsfinansierad konsumenttidning på internet som hjälper våra läsare att hitta rätt produkt till rätt pris genom inspiration och vägledning i värdefulla, sponsrade artiklar inom Kök, Hem & Trädgård, Tehnologi, Matlagning och bakning, Hushåll

Annonsfinansieringen verkar via annonslänkar, där vi hänvisar våra läsare till var de kan köpa de produkter vi undersöker och skriver om. Detta görs antingen via så kallade affiliatelänkar (annonslänkar där vi får ersättning per hänvisad betalande kund) eller via prisjämförelsetabeller i partnerskap med Prisjakt och Pricerunner (där vi får betalt per klick på pristabellen).

När det kommer till vår affärsmodell har vi valt att vara transparenta, eftersom det är tack vare den som vi kan fortsätta tillhandahålla gratis innehåll till våra läsare. Genom att erbjuda annonssamarbeten ger vi dig som annonsör möjlighet till sponsrade artiklar om exempelvis olika produkter. Genom partnerskapet kan du påverka presentationsordningen på produkterna – det vill säga var i en artikel en produkt presenteras. Däremot har sponsringen inget redaktionellt inflytande över hur vårt research-team bedömer eller rankar produkten.

Vilka står bakom Konsumentmagasinet?

Konsumentmagasinet är idag en del av det digitala mediehuset Obsidian Media. Vi är ett danskt företag med huvudkontor i Århus.

Obsidian Media ApS
Bødker Balles Gård 15B
8000 Aarhus
CVR: 40483667
kontakt@obsidianmedia.dk

Vi vill vara den första portalen du som konsument väljer när du behöver samla kunskap om produkter.

Vårt uppdrag är att publicera och sprida innehåll som skapar maximalt värde och nytta för våra läsare genom noggrann undersökning. Med andra ord vill vi hjälpa konsumenter att hitta rätt produkter som uppfyller deras individuella behov.

Som företag har vi ända sedan vårt grundande aktivt valt bort vissa försäljningsområden, som spel eller snabblån, och har istället fokuserat på värdeskapande information om konsumentvaror.

Redaktionella riktlinjer, samarbetspartners och annonser

Hur hittar vi de bästa produkterna?

Vi testar sällan produkterna själva. Vår metod bygger på "metarecensioner", där vi samlar externa tester, kundrecensioner, produktspecifikationer och priser på ett och samma ställe genom komplex datainsamling och undersökning, så att du som konsument har en bättre grund för att fatta rätt köpbeslut.

Produktutbudet är begränsat till de webbutiker som ingår i vårt annonsnätverk, men eftersom vi samarbetar med Pricerunner, som har avtal med alla webbutiker i Skandinavien (+9 000 butiker), är vårt produktutbud praktiskt taget obegränsat.

Vårt Content & Research-team väljer ut de produkter som vi utvärderar på våra hemsidor. För att hitta de produkter som vi anser vara bland de bästa på marknaden använder vårt team följande parametrar:

  • Kundomdömen om produkten (t.ex. via data från Google eller Amazon)
  • Tester av produkten genomförda av experter och konsumenttidningar
  • Jämförelse av produktspecifikationer och funktioner
  • Återförsäljarens erbjudanden, rykte, service och externa omdömen (t.ex. Trustpilot-omdömen)
  • Kunddata: vår interna statistik om produkternas populäritet (t.ex. klickfrekvens)
  • Pris: Ovanstående bedöms i förhållande till pris och eventuella erbjudanden

Vårt Content & Research-team, som är baserat i Banja Luka i Bosnien och Hercegovina, följer noggrant planerade processer och är utbildade för att använda både skandinaviska och internationella test- och granskningsportaler. De använder avancerade översättningsverktyg och processen sker i nära samarbete med vårt danska team.

Vi försöker hålla produktvalet objektivt och datadrivet, men det finns ofta en viss grad av subjektivitet. Detta är särskilt tydligt i produktkategorier som mode och möbler, där estetiska/emotionella uttryck spelar en stor roll.

Slutligen bör det nämnas att vi i regel inte tar emot produkter från webbutiker med ett Trustpilot-poäng under tre. Vi granskar kontinuerligt våra partners poäng på Trustpilot och avslutar samarbetet om poängen blir för låga. Återförsäljare med låga Trustpilot-betyg kan dock förekomma i pristabeller på våra webbplatser som hämtats från Pricerunner.

Kort sagt samlar vi all information på ett och samma ställe och jämför produkter utifrån olika specifikationer och funktioner, så att du som läsare kan fatta ett mer genomtänkt köpbeslut.

Hur använder vi tester?

När vi bestämmer vilka produkter vi ska ta med och vilka vi ska lyfta fram samlar vi in recensioner från andra tester och experter inom området:

  • Officiella konsumentråd som svenska Råd & Rön, norska ForbrukerRådet, brittiska Which, amerikanska ConsumerReports och många fler.
  • Offentliga tester från stora medier som Politiken, Jyllands-Posten, NY Times, BBC o.s.v.
  • Expertråd från danska och utländska medier inom produkternas nischer som Flatpanels, KitchenArena, TechGearLab, OutdoorGearLab, GoodHouseKeeping, PCGamer, Runrepeat m.fl.
  • YouTubers som testar och recenserar produkter inom det aktuella ämnesområdet.

Det bör nämnas att vi skiljer på recensioner från till exempel oberoende institutioner som Råd & Rön, som för oss väger tyngre än förslagsvis en YouTube-recensent. Nästan alla våra artiklar innehåller beskrivningar och hänvisningar till de källor och tester som vi har använt i vår analys.

Vi vill påpeka att en selektiv vinkling kan förekomma eftersom vårt forskningsteam letar efter testvinnande produkter, vilket ofta leder till ett större fokus på vilka tester produkten har vunnit, och mindre fokus på de tester där produkten har presterat sämre.

Hur använder vi kundomdömen?

Kundernas recensioner spelar också en viktig roll när vi ska välja produkter. Enligt vår uppfattning säger kundtester väldigt mycket om produktens kvalitet, vilket är ett viktigt element i vår analys.

Vårt researchteam analyserar kundomdömen på olika plattformar och webbutiker.

För att minimera risken för falska recensioner kommer recensionerna främst ifrån e-handelsplattformar (t.ex. Google, Pricerunner och Amazon), samt större etablerade webbutiker (t.ex. Coop, Elgiganten, Power, Whiteaway o.s.v.). Vi vill därför påpeka att våra analyser påverkas, om de tredje parter som nämnts, gör falska recensioner för en viss produkt .

Vi lyfter inte fram enskilda recensioner, utan arbetar vanligtvis med genomsnittliga betyg på en skala mellan ett och fem. Vi tar alltid med alla kundrecensioner i vår undersökning, oavsett om de är positiva eller negativa.

Vi använder också produktrecensioner i vår analys av för- och nackdelar, där vårt researchteam bland annat granskar negativa recensioner för att identifiera eventuella brister hos en viss produkt.

Hur använder och jämför vi produktdata och specifikationer?

En annan viktig del i bedömningen av produktvalet är naturligtvis produktens egenskaper och specifikationer. I vår analys om hur mycket vi tror att konsumenterna får för sina pengar, och för vem produkten är lämplig, tar vi naturligtvis hänsyn till produktens specifikationer.

Som en del av vår researchprocess gör vi en teknisk insamling, där vi lägger in alla relevanta specifikationer i en databas. Vårt researchteam använder en avancerad process för att hitta och identifiera recensionstestade produkter och ett komplext system för att jämföra produktdata mellan produkter i samma kategori. Sammanställningen ger en visuell jämförelse av produktens egenskaper, specifikationer, testresultat och recensioner i förhållande till priset.

Slutligen spelar vår egen data också en viktig roll för vilka produkter vi rekommenderar. Vi har uppgifter om vilka produkter som klickas på mest och hur ofta de köps, vilket säger mycket om produktens populäritet och kundernas preferenser.

Vem skapar urvalet och utför undersökningen av produkterna?

Vi har ett dedikerat Content & Product Research-team, som är baserat på vårt kontor i Banja Luka i Bosnien och Hercegovina och som för närvarande består av sju personer.

Våra Product Research-specialister ansvarar för det faktiska researcharbetet, vilket innebär att de matar in produktdata i vår databas och utifrån detta analyserar produkterna med stöd av ledningen i Danmark. Ledningen ansvarar för att fastställa de övergripande riktlinjerna när det gäller undersökning, analys, urval och kvalitetssäkring.

Sasa Bojanic
Content & Optimization Lead Sasa Bojanic
Jovana Aleksic
Content & Research Analyst Jovana Aleksic
Isidora Jankovic
Content & Research Analyst Isidora Jankovic
Milana Cvijanovic-Kajkut
Content & Research Analyst Milana Cvijanovic-Kajkut
Aleksandar Kalaba
Content & Research Analyst Aleksandar Kalaba
Aleksandar Cvijanovic
Content & Research Analyst Aleksandar Cvijanovic
Dragan Miskovic
Content Specialist Dragan Miskovic
Nikolina Vasic
Content & Research Analyst Nikolina Vasic
Ranka Marceta-Krstajic
Content & Research Analyst Ranka Marceta-Krstajic
Sandra Dobras
Content & Research Analyst Sandra Dobras
Sladjana Kaurin
Content & Research Analyst Sladjana Kaurin

Vårt research-team för content och produkter förbereder de faktiska produktrecensionerna utifrån sin research och skickar dem till vårt team för produktion av content och översättning i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Reservation

Vi, Konsumentmagasinet och Obsidian Media, reserverar oss för eventuella felskrivningar och felaktiga uppgifter i samband med de produkter och tjänster som vi lyfter fram på våra webbplatser. Även om vi lägger ner enormt mycket tid på research och kvalitetssäkring kan det förekomma fel i våra artiklar, och vi rekommenderar därför att du som läsare och konsument alltid på egen hand kontrollerar produktinformationen hos återförsäljaren eller leverantören.