Om oss

Vem är vi?

Konsumentmagasinet är en annonsfinansierad konsumenttidning på nätet som skapar innehåll om ett brett urval av konsumentvaror genom en systematisk metod för datainsamling, research och förmedling.

Konsumentmagasinet drivs av Obsidian Media ApS, ett danskt digitalt mediehus med bas i Århus, som står bakom flera konsumentmedier i Norden.

Vår styrka är vår metodiska research, som vi förmedlar i artiklar som presenterar olika alternativ på de bästa produkterna i en viss kategori utifrån ett antal parametrar.

Våra rekommendationer är sakliga och databaserade, men inte oberoende, eftersom vi är annonsfinansierade.

Vår affärsmodell

Konsumentmagasinet är finansierat genom annonsavtal. Det betyder:

  • Affiliatelänkar: Om du som läsare klickar på våra annonslänkar och köper en produkt från samma enhet (utan att radera cookies), får vi provision. Provisionen varierar mellan återförsäljare.

  • Prisjämförelsetabeller: I samarbete med Prisjakt och Pricerunner får vi betalt per klick. Ersättningen varierar mellan kategorier.

Vi får inte betalt för att skriva om en viss produkt. Våra annonspartnerskap kan dock påverka i vilken ordning en produkt visas i artikeln – men inte de parametrar vi bedömer utifrån.

Trots att vårt research-team följer en metod och arbetar separat från den kommersiella avdelningen, måste vi som avsändare betraktas som icke-oberoende, just för att vi använder annonslänkar i artiklarna.

Denna affärsmodell gör det möjligt för oss att tillhandahålla gratis innehåll till våra läsare. Vi vill vara transparenta om detta eftersom det är grunden till att vi kan fortsätta erbjuda värdefullt innehåll.

Från början har vi valt att inte skapa innehåll inom områden som spel, snabblån, bantningsprodukter, vuxeninnehåll och liknande. Vårt fokus är värdeskapande information om konsumentvaror.

Vår metod

Vi utför inte egna, oberoende tester. Istället bygger vi våra artiklar på datainsamling, research och analys av flera parametrar:

  • Kundrecensioner – erfarenheter från användare på Amazon, Google, Pricerunner, Trustpilot, Reddit och större återförsäljare som t.ex. Elgiganten, Power, Coop och Whiteaway.

    • Vi analyserar både positiva och negativa omdömen.

    • Negativa recensioner används aktivt för att identifiera möjliga nackdelar.

    • Vi arbetar primärt med genomsnittliga betyg (1–5-skala).

  • Produktspecifikationer – material, funktioner och tekniska data.

    • Samlas in i en databas och jämförs systematiskt.

    • Gör det möjligt att se skillnader i funktionalitet, prestanda och pris.

  • Design och unika egenskaper – produkter med särskilda funktioner eller uttryck.

  • Återförsäljare – pris, service och rykte (bl.a. via Trustpilot).

  • Kunddata – interna statistik om popularitet och klickmönster.

  • Externa tester och expertrecensioner – från exempelvis Råd & Rön, Forbrukerrådet, Which, ConsumerReports, samt danska/nordiska konsumentmagasin och internationella nischmedier.

Alla dessa faktorer vägs samman med aktuell prisnivå.

Vi visar endast produkter från samarbetspartners – dvs. återförsäljare som finns på prisportaler som Pricerunner eller i annonsnätverk. Detta innebär att produkter utan annonsavtal inte väljs ut. Artiklarna är därför inte uttömmande listor över alla produkter på marknaden, utan presenterar ett urval av produkter som presterar högt utifrån våra parametrar.

I praktiken är begränsningen liten eftersom våra partners täcker en stor del av marknaden. Exempelvis täcker Pricerunner över 3,9 miljoner produkter från mer än 6 500 butiker i Danmark och över 9 000 i hela Skandinavien.

Research-teamet

Vår research utförs av ett dedikerat Content & Research-team baserat i Banja Luka, Bosnien. Teamet arbetar systematiskt med att samla data, gå igenom tester och analysera kundrecensioner. De är tränade i att använda både skandinaviska och internationella test- och recensionsportaler samt avancerade översättningsverktyg.

Arbetet sker i nära samarbete med vårt redaktionella team i Danmark, som kvalitetssäkrar innehållet och säkerställer att det presenteras på ett lättillgängligt sätt.

Sasa Bojanic
Content & Optimization Lead Sasa Bojanic
Jovana Aleksic
Content & Research Analyst Jovana Aleksic
Isidora Jankovic
Content Specialist Isidora Jankovic
Milana Cvijanovic-Kajkut
Content Specialist Milana Cvijanovic-Kajkut
Aleksandar Kalaba
Content & Research Analyst Aleksandar Kalaba
Dragan Miskovic
Content Specialist Dragan Miskovic
Ranka Marceta-Krstajic
Content Specialist Ranka Marceta-Krstajic

Transparens och förbehåll

Vi markerar tydligt att vi använder reklamlänkar – både högst upp i artiklarna samt i pristabellerna, där vi länkar till återförsäljare.

Vi hänvisar löpande till denna sida från artiklar, så att du kan se hur vi arbetar.

Trots att vi lägger många resurser på research och kvalitetssäkring kan fel uppstå. Vi rekommenderar alltid att du dubbelkollar informationen hos återförsäljaren innan du genomför ett köp.

Vi tar förbehåll för felaktig information på återförsäljares hemsidor samt eventuella prisändringar som inte är uppdaterade.

Vi kan inte alltid skydda oss mot att det förekommer falska eller manipulerade recensioner på tredjepartsplattformar. Skulle det ske påverkar det också våra analyser, eftersom vi bygger på data från just dessa källor.

Från början har vi valt att inte skapa innehåll inom områden som spel, snabblån, bantningsprodukter, vuxeninnehåll och liknande ämnen.

 

Vårt mål

Konsumentmagasinet ska vara ett värdeskapande verktyg för konsumenten när de undersöker sitt nästa konsumentköp. Vi kombinerar kundernas erfarenheter, externa tester, produktdata och prisinformation, så att våra läsare enklare kan bilda sig en egen uppfattning och välja den produkt som passar deras behov.