Sömn och viktnedgång – Hur mycket går vi ner i vikt medan vi sover?

Senast uppdaterad Artikeln är en annons 0

Funderar du över hur pass mycket du kan gå ner i vikt genom att sova?

De flesta människor vet inte om att de faktiskt kan gå ner i vikt genom att få en god natts sömn. I den här artikeln utforskar vi sambandet mellan sömn och viktnedgång.
Många förvånas när de får reda på hur mycket vikt de kan gå ner i vikt bara genom att sova ordentligt. Den här artikeln utforskar de olika sätt på vilka sömnen påverkar kroppen och hur vi kan se till att få ut det mesta av vår sömn.


Hur många kalorier förbränner vi medan vi sover?

De flesta av oss är medvetna om att sömnen spelar en viktig roll för den övergripande hälsan, men visste du att den dessutom kan påverka vår vikt? Att få tillräckligt med sömn är viktigt för att behålla en hälsosam vikt, och forskning har visat att personer som sover mindre har större sannolikhet att vara överviktiga eller feta. Men hur exakt påverkar sömnen vår vikt?

För det första tenderar vi att göra sämre matval när vi är trötta. Vi är mer benägna att vända oss till ohälsosamma snacks och måltider när vi är utmattade, vilket kan leda till viktökning. Dessutom kan sömnbrist störa hormonerna, och på så vis leda till ökad aptit. När vi inte får tillräckligt med vila producerar våra kroppar mer ghrelin (ett hormon som ökar hungern) och mindre leptin (ett hormon som signalerar när vi är mätta). Detta kan leda till att vi äter mer än vi behöver. Slutligen kan sömnbrist leda till att vi förbränner färre kalorier. När vi är trötta tenderar vi att röra oss mindre och vår ämnesomsättning saktar ner.

Detta innebär att vi förbränner färre kalorier under dagen. Även när vi sover kan våra kroppar reparera och läka, och denna process kräver energi. På sätt och vis bränner vi alltså kalorier medan vi sover sött i våra sängar. I genomsnitt förbränner vi cirka 50 kalorier i timmen medan vi sover. Det kanske inte låter så mycket, men dessa kalorier kan göra skillnad över tid. Om du lägger till så lite som två timmars sömn varje natt kan du förbränna 100 extra kalorier per dag, vilket kan leda till viktminskning över ett års tid. Om du vill gå ner i vikt är det därför avgörande att du får tillräckligt med sömn. Man brukar säga att sju till åtta timmars sömn varje natt är optimalt för viktminskning och allmän hälsa.

Hur mycket går vi ner i vikt under natten?

Det finns flera faktorer som spelar roll för hur pass mycket vi förbränner medan vi sover. Om du till exempel har sömnbrist kanske du inte går ner lika mycket i vikt. Ålder, muskelmassa och andra hälsofaktorer kan också påverka viktnedgången under sömnen. Om ditt mål är att gå ner i vikt är det viktigt att du får tillräckligt med sömn. En god natts sömn kan bidra till att öka din ämnesomsättning och minska ohälsosamma begär, och på sikt göra stor skillnad för det resultat som vågen visar.

Hur många timmars sömn per natt behövs för att gå ner i vikt?

Det finns inget definitivt svar på den här frågan eftersom sömnbehov varierar från person till person. De flesta experter är dock överens om att 7-8 timmars sömn per natt är optimalt för en allmänt god hälsa och välbefinnande. När det gäller att gå ner i vikt tyder dock forskning på att mer sömn än så kanske inte är nyckeln. En studie visade att deltagare som sov 8,5 timmar per natt inte uppnådde en större viktnedgång än de som sov 7,5 timmar per natt.

En annan studie visade dock att personer som sov mindre än 6 timmar per natt visade 27 % större risk att vara överviktiga än de som fick 7-8 timmars sömn. Även om det inte finns ett definitivt svar finns det mycket som tyder på att tillräckligt med sömn är viktigare än hur mycket sömn du får för just viktminskning. Om du inte får tillräckligt med sömn bör du sträva efter att öka din nattsömn med 30-60 minuter tills du känner dig pigg och väl utvilad. Om du har svårt att sova kan du överväga en ny säng, till exempel en ställbara säng eller en kontinentalsäng.

FAQ

Hur många kalorier förbränner vi medan vi sover?
Sömn förbränner vanligtvis cirka 50 kalorier per timme. Det kanske inte verkar vara så mycket, men ett par timmars sömn kan göra stor skillnad i längden. Om du ökar din sömn med två timmar varje natt kan du bränna 100 kalorier mer varje dag, vilket kan ge märkbara resultat över ett år.
Hur påverkar sömnen viktminskning?
Sömnbrist kan rubba hormonerna, och på så vis leda till ökad hunger. När vi inte är utvilade skapar våra kroppar mer ghrelin (ett hormon som gör oss hungrigare) och mindre leptin (ett hormon som signalerar när vi är mätta). Detta kan leda till att vi äter mer än vad vi behöver.

Betygsätt den här artikeln

Klicka på en stjärna för att betygsätta