Black Friday 2018 – Tänk på detta när du handlar på Black Friday-rean

0

Vissa av oss väntar hela året på dagen i november som kallas för Black Friday. Dagen har blivit ett världsomfattande fenomen där alla shoppar loss på bra rabatter och erbjudanden. Vi fylls av spänning inför att hitta de bästa priserna på allt från tvättmaskiner till mobiltelefoner, tv-apparater, väskor och kläder. 

Man ska dock inte låta sig luras av hypen kring Black Friday, för det kan även sluta med att du betalar överpris eller hittar erbjudanden som egentligen inte är värda något alls. Om du inte förbereder dig ordentligt och undersöker marknaden kan du även missa många bra erbjudanden.

Du behöver dock inte oroa dig. Vi har nämligen tagit fram en stor guide till Black Friday, och här hittar du all information du behöver veta om den här stora rea-dagen.

Vår guide innehåller goda råd inför Black Friday samt information om hur du undviker att bli lurad, hur du upptäcker bluffbutiker och varför du får lust att shoppa loss just den här dagen. Här hittar du även historien bakom Black Friday och mycket annat.


Goda råd inför Black Friday 2018:
– Tänk på detta innan du utnyttjar Black Friday-rabatterna

black-fridayNu är det inte länge kvar till Black Friday, och här har vi därför samlat alla goda råd som du behöver för att spara pengar och få ut så mycket som möjligt av din shopping.

Att hålla utkik efter erbjudanden på Black Friday har blivit något av en tradition för många svenskar. Vissa går i butiker från morgon till kväll medan andra spenderar hela dagen framför datorn för att hitta de bästa erbjudandena online.

Med rätt tips och tricks kan det dock bli en mer avkopplande dag. Vissa av dessa känner du säkert redan till, men andra kanske är nya för dig.

Oavsett vilket kommer dessa goda råd att hjälpa dig genom Black Friday:

1. Börja i tid och håll koll på priserna

För att kunna avgöra hur bra Black Friday-rabatterna är måste du bevaka priserna ett tag i förväg, vilket är enkelt att göra på olika prisjämförelsesajter. Där kan du även se om en butik har smyghöjt priserna innan Black Friday för att sedan sänka dem till ett reapris som i själva verket är ordinarie pris. Dessa sajter kan även användas för att jämföra priser och se vilken återförsäljare som har det lägsta priset online. På så vis kan du försäkra dig om att du gör en så bra deal som möjligt.

2. Var lojal

Många butiker har lojalitetsprogram som ger medlemmarna i deras kundklubbar belöningar för allt de köper. De får även tillgång till olika kampanjer och erbjudanden. Genom att anmäla dig till Black Friday-kampanjer är du alltid bland de första som får information om olika kampanjer, kuponger och rabatter. Det kan även vara bra att anmäla sig till butikernas nyhetsbrev, för där kan det hända att de skriver om sina Black Friday-erbjudanden några dagar i förväg.

3. Använd sociala medier

Sociala medier är bra om du vill hålla dig uppdaterad om erbjudanden hos olika butiker. Dina favoritbutiker kan till exempel lägga upp olika erbjudanden på Facebook, Instagram eller Twitter, och de belönar ofta kunder som följer dem på sociala medier med speciella aviseringar om Black Friday-rabatter. På sociala medier kan du även dela erbjudanden med dina vänner och din familj.

Ladda mobilen4. Ladda mobilen 

Se till att din smartphone är fulladdad innan du ger dig ut på Black Friday. Om du hittar ett bra erbjudande som du inte vill missa kan du då kontrollera priset hos olika nätbutiker eller prisjämförelsesajter. På mobilen kan du även hålla koll på erbjudanden på nätet samtidigt som du är ute och kikar i fysiska butiker.

5. Gör en budget 

Gör en budget och håll dig till den. Det låter enkelt. Black Friday-erbjudanden är dock ofta begränsade, och butikerna använder sig av dessa för att locka in dig i butiken och få dig att köpa något annat istället. Bestäm i förväg hur mycket du vill shoppa för på Black Friday och gör sedan ditt bästa för att motstå impulsköp, särskilt om du inte är säker på hur bra ett visst erbjudande egentligen är.

Det viktigaste är att du följer din budget, och det är därför bäst att göra den en eller ett par dagar innan Black Friday drar igång.

6. Ta reda på villkoren

Black Friday är i slutändan bara en rea, och vid reor har butiker ofta begränsade villkor för returer. Om du ångrar ett köp är det därför inte säkert att du kan få tillbaka dina pengar, och vissa butiker erbjuder dig ett tillgodokvitto istället. Du bör alltså ta reda på butikens villkor innan du köper något, samt tänka till en gång extra innan du handlar på en butik som inte ger dig pengarna tillbaka om du ångrar dig.

7. Billigast är inte alltid bäst

erbjudandeBra erbjudanden lockar in människor i butiken och ger dem ett hopp om att spara mycket pengar. Att priset på en produkt är rejält nedsatt behöver dock inte betyda att det är den bästa produkten för dig. Detta är framför allt viktigt att tänka på när det gäller tv-apparater och andra större varor.

Glöm inte bort att du säkert kommer att titta på den där tv:n ett antal år, men om du inte är nöjd med dess funktioner eller kvalitet kommer du antingen att sluta använda den eller åtminstone inte få särskilt mycket glädje av den. Det kan därför vara bättre att betala mer och få en produkt som du länge har drömt om.

8. Koppla upp dig direkt på morgonen

Morgonmänniskor får i regel bäst erbjudanden online, så det är bra att komma igång med rabattjakten tidigt om du vill göra de bästa affärerna. Du kan även hålla utkik efter bra erbjudanden ett par dagar innan Black Friday. Vissa butiker annonserar sina erbjudanden några dagar eller till och med veckor innan själva readagen, och du kan därför snabbt se om det dyker upp något intressant.

9. Skapa ett konto dagen innan

För att snabba upp och förenkla processen kan du i förväg lägga in alla dina detaljer på de hemsidor som du planerar att beställa från. Du kan spara mycket tid på att mata in betalningsinformationen i förväg, och om du redan vet att du ska handla från flera olika nätbutiker kan det vara en fördel att skapa ett konto hos alla. Detta gäller oavsett om du köper något från dem eller inte i slutändan, och du kan alltid radera dina konton när Black Friday är över.

I den här artikeln har vi samlat några av de bästa Black Friday-tipsen från Forbes.com, Independent.co.uk och Nyteknik.se . Om du vill läsa fler goda råd är det bara att klicka på länkarna.


Undvik att bli lurad på Black Friday

Black Friday kommer med många bra erbjudanden, men det är även lätt att bli lurad till att spendera sina hårt förvärvade slantar i onödan. Butiker kan använda flera fula strategier för att få intet ont anande kunder att spendera mer än de borde. Om du vet vad du ska hålla utkik efter kan du dock skydda både dig och din plånbok.

Den här dagen vill butikerna gärna få dig att köpa hur mycket som helst, så det är viktigt att du är på din vakt. Det är dock inte bara butikerna du behöver vara uppmärksam på, för även hackare och bedragare är aktiva på internet under Black Friday.

Här har vi skapat en guide som berättar hur du undviker att bli lurad på Black Friday.

1: Lita inte blint på butikerna

Räkna inte med att alla butiker och varumärken ger dig de bästa rabatterna, även om det är butiker och märken som du känner väl och litar på i vanliga fall. Det kan nämligen hända att butiker höjer de ordinarie priserna inför stora reor, och det är därför inte säkert att rabatten de erbjuder på Black Friday faktiskt är någon besparing alls.

Precis som vi nämnde tidigare i artikeln är det därför bäst att hålla ett öga på prissättningen för intressanta produkter ett tag i förväg. På så vis kan du försäkra dig om att du inte blir lurad av erbjudanden eller rabatter på Black Friday.

2: Kontrollera nätbutiken 

Kontrollera nätbutikenVissa butiker på internet kan vara pålitliga trots att de inte är särskilt välkända. Om du vill handla något från en obekant butik ska du dock alltid göra lite efterforskning om butiken först.

Vanligtvis är det bäst att leta upp recensioner av hemsidan samt ta reda på hur du får kontakt med butiken om något till exempel blir fel med leveransen.

Om du är osäker på en viss hemsida ska du alltid kontrollera webbadressen innan du betalar. Alla dina betalningar online ska nämligen ske på sajter där adressen börjar med “https” istället för bara “http”. Detta innebär att överföringen är säkrare, och denna säkerhet markeras även med ett hänglås i adressfältet.

3: Säkra betalningar 

När du betalar med kort på internet ska du först och främst se till att hemsidan har en säker anslutning, det vill säga att hänglåset finns i adressfältet samt att webbadressen börjar på “https”.

Det är även bäst att handla hos butiker som har säkerhetsfunktionen 3D Secure för sina betalningar. Denna funktion kallas även för “Verified by Visa” eller “Mastercard SecureCode” beroende på vilket kort du har, och det ska finnas angivet på hemsidan om en nätbutik är ansluten till funktionen.

Slutligen rekommenderas du att spärra ditt kort mot internetköp när du inte använder det. Du kan även fråga din bank om vilka säkerhetslösningar som finns för deras kort vid internetköp.

4: Är rabatten verkligen en rabatt? 

Är rabatten verkligen en rabatt?En väldigt framgångsrik metod som butiker använder sig av för att få dig att köpa en produkt är att visa hur mycket du sparar. Butikerna vet att kunderna älskar att kunna jämföra normalpriset med ett mycket lägre reapris, men du bör vara skeptisk till det ordinarie priset som anges.

Priset som används för jämförelsen kan i själva verket vara högre än vad butiken vanligtvis säljer varorna för. Enklaste sättet att kontrollera om ett erbjudande är bra eller inte är att kolla upp varans pris på en jämförelsesajt. Där kan du även se vad produkten har kostat tidigare.

Om du handlar i en fysisk butik kan du även fråga personalen när och hur länge en viss produkt har sålts för det ordinarie priset som anges i erbjudandet.

5: Är produkten värd pengarna? 

När du har bekräftat att rabatten faktiskt är riktig är nästa steg att komma fram till om produkten är värd priset. En bra rabatt behöver inte nödvändigtvis innebära att den specifika produkten ger dig ett bra värde för pengarna.

Butiker har ofta bäst erbjudanden på föråldrade produkter av sämre kvalitet för att rensa sina lager från varor som de inte längre behöver. Detta är särskilt vanligt för elektronikprodukter.

Trots att produkten har ett kraftigt reducerat pris behöver det alltså inte vara ett bra erbjudande i slutändan. Reavaror har dessutom inte alltid samma garantier som produkter som inte är på rea. Glöm därför inte bort att ta reda på butikens villkor för garantier och returer innan du handlar. Varor som du köper på Black Friday kan till exempel ha en kortare garanti och vara svårare att lämna igen.

6: Handlar du mer än du behöver? 

Handlar du mer än du behöverMålet när du shoppar på Black Friday är att hitta de bästa erbjudandena på produkter som du behöver och inte spendera för mycket. Butikerna tar dock till flera olika strategier för att få dig att köpa mer än du hade planerat från början.

En populär teknik är att ha ett begränsat antal av de bästa erbjudandena, och dessa är då bara tillgängliga för de mest tursamma kunderna. Du kanske hade sett ett riktigt bra erbjudande på en tv, men när du sedan kommer fram till butiken märker du att det inte finns några kvar. När man missar en produkt som man ville köpa tröstar sig många genom att köpa något annat, bara för att få med sig något hem eller åtminstone spara lite pengar.

Du sparar dock ingenting genom att köpa en produkt som du inte behöver, och i regel är du mer benägen att betala ett högre pris än planerat i den här situationen.

Om du bara ser till att vara på din vakt och inte lita blint på butikerna och deras “fantastiska rabatter” kan du alltså slippa att bli lurad under Black Friday. Fler tips och goda råd för att undvika bedragare på Black Friday kan du hitta hos bland annat Aftonbladet. I den här artikeln skriver de om hur du undviker att bli lurad, och här pratar de mer specifikt om säker shopping på internet. Den danska tidningen Ekstra Bladet har också skrivit en artikel om fallgropar under Black Friday, och den kan du läsa här.


Hur genomskådar jag en bluffbutik på nätet?

Hur genomskådar jag en bluffbutik på nätetDu planerar kanske att shoppa ohämmat under Black Friday och äntligen lägga vantarna på den där väskan, tv’n eller datorn som du har suktat efter hur länge som helst nu. Genom att shoppa online kan du köpa produkter var som helst och när som helst, och du kan därmed spara mycket tid och shoppa loss samtidigt som du sitter kvar hemma i soffan.

Denna bekvämlighet innebär dock även en risk, för Black Friday har blivit en av årets största dagar för nätbrottslighet. Hackare och bedragare på nätet riktar då in sig på kunder som handlar online och samlar in deras bankuppgifter, personuppgifter och så gott som all annan information som du uppger när du köper något på nätet.

Under veckorna som leder upp till Black Friday dyker det i regel upp en del falska hemsidor som inte finns tillgängliga under resten av året. Här berättar vi hur du kan genomskåda dessa bluffbutiker innan det är för sent:

Domännamn1. Domännamn

Om du är osäker på om en viss hemsida är äkta eller inte kan du börja med att ta en titt på webbadressen. Ibland dyker det nämligen upp falska sidor som ser ut precis som någon välkänd hemsida som du redan känner till, och då är det bra att kontrollera att det verkligen är rätt webbadress.

2. Är något för bra för att vara sant?

Om du stöter på ett erbjudande som verkar vara för bra för att vara sant så är det mest troligt det också. Något som tycks vara gratis kan därför i slutändan kosta dig dyrt.

Du bör vara särskilt uppmärksam på prissänkta märkesvaror, eftersom att väldigt låga priser i de fallen kan betyda att det är en butik som säljer piratkopior.

3. Har butiken bra omdömen?

Har butiken bra omdömen

Om du vill veta om en viss butik är äkta eller inte är det bra att undersöka vad tidigare kunder säger om butiken. Googla på företagsnamnet och läs vad andra kunder skriver om butiken i olika forum och på jämförelsesajter.

Har du tur hittar du då antingen människor som har blivit lurade och vill varna andra eller recensioner som bekräftar att butiken är äkta.

Det lönar sig även att söka efter nyhetsartiklar om företaget för att se vad medierna skriver om dem.

Att ett företag har många anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden är också ett dåligt tecken. Anmälningarna finns inte online, men om du ringer till Allmänna reklamationsnämnden kan de hjälpa dig.

kontaktuppgifter4. Företagets kontaktuppgifter 

Kontrollera att företaget har skrivit ut sina kontaktuppgifter på hemsidan, till exempel adress, telefonnummer och e-post. Undersök även hur du kommer i kontakt med butikens kundtjänst och prova gärna att ringa eller skriva till dem. Om företaget då inte ens svarar på mail eller telefonsamtal blir det ju enkelt för dig att välja bort dem.

5. Är hemsidan professionell?

Många bluffbutiker skapas utomlands och blir sedan maskinöversatta. Språket som används på hemsidan är därför under all kritik, och en bluffbutik är ofta full av stavfel och dålig grammatik. Det kan även vara dålig kvalitet på bilderna. Om du hittar ett bra erbjudande på en hemsida som har många språkliga fel och dåliga bilder är det alltså mycket troligt att det är en bluffbutik.

Alla seriösa nätbutiker ska även ha en “om oss”-sida. Om denna saknas eller är underligt formulerad och har mycket stavfel är du troligen inne på en bluffbutik.

6. Är anslutningen säker?

httpsEtt hänglås i adressfältet och en webbadress som börjar på “https” är som sagt ett gott tecken när du vill köpa en produkt på nätet. Detta betyder att anslutningen är säker, och när du betalar med kort på dessa sidor skickas du i regel vidare till en betalningsförmedlare.

För att försäkra dig om att anslutningen är säker ska du alltså titta efter hänglåset i adressfältet, och det ska även stå “https” istället för “http” i början av webbadressen.

Bluffbutiker har i regel inget hänglås i adressfältet och deras webbadress börjar inte med “https”. Även om butiken i sig är äkta är det dock aldrig en bra idé att köpa produkter från en sida som inte har en säker anslutning.

7. Företagsinformation 

För att ta reda på om en butik är äkta eller inte kan du även söka efter företaget på Allabolag.se. Där kan du bland annat se när företaget registrerades, vem som är vd och vad företaget har för organisationsnummer, vilket kan vara användbart när du sedan söker efter mer information.

iis.se kan du dessutom se hur länge själva hemsidan har varit registrerad. Om den då är nystartad är det bra att vara extra försiktig.

Det är dock inte bara nystartade nätbutiker du bör vara uppmärksam på. Det kan även finnas nätbutiker som är kvar fast företaget har gått i konkurs, och detta kan du enkelt se om du söker på företagsnamnet i Bolagsverkets näringslivsregister.

8. Betalningsalternativ 

BetalningsalternativDu bör vara skeptisk till nätbutiker som enbart erbjuder förskottsbetalning. Om något skulle bli fel med din beställning är din bästa hållhake alltid att du kan vänta med betalningen, men du har inte den kontrollen om du redan har betalat i förskott.

Om du betalar med kort kan banken dessutom hjälpa dig att få tillbaka pengarna om nätbutiken inte sköter sig.

Med hjälp av dessa råd hoppas vi att du nu kan genomskåda bluffbutiker på nätet och slippa betala för en produkt som du aldrig kommer att få hem. Hos Pctidningen.se och Konsumenteuropa.se hittar du fler tips på hur du avslöjar bluffbutiker, och Pcforalla.idg.se har många konkreta tips på hemsidor och myndigheter du kan använda dig av för att kontrollera om ett företag är äkta.


Varför får vi lust att shoppa på Black Friday? 

Det finns två olika typer av människor på Black Friday: de som står i kö för de bästa erbjudandena samt de som tycker att alla som far ut och shoppar den här dagen är tokiga. Om du tillhör den sistnämnda kategorin kanske du till och med sitter och tittar på videor med shoppingkaos under fredagen eller lördagen, och kanske du även himlar med ögonen och funderar över varför dessa människor ens vill gå ut under årets stressigaste dag.

De flesta människor jagar erbjudanden på Black Friday, och det finns faktiskt flera anledningar till att vi får en sådan shoppinglust just den här dagen.

Det är lätt att anta att alla bara vill göra bra köp eftersom att det är det Black Friday går ut på, men enligt experter är många människor ute efter mer än att bara fynda.

Folk shoppar på Black Friday för att de alltid har gjort det. Det ligger mycket tradition bakom, och vissa har gjort detta varje år sedan de var barn.

I likhet med de som väntar utanför butiker för att få köpa de nya Nike-skorna eller den senaste Apple-produkten är människorna som köar från gryningen för Black Friday där av egen fri vilja. Ingen tvingar dem att vara där. För många handlar Black Friday inte så mycket om rabatterna, utan det blir snarare ett sätt att göra något tillsammans med hela familjen.

Men resten av oss då? Vi som istället skrattar åt alla som är galna i Black Friday?

Vi känner väl helt enkelt inte något större behov av att kliva upp tidigt för att springa runt i butik efter butik eller leta efter de bästa rabatterna online.

Enligt Postnords statistik handlade dock en tredjedel av svenskarna ändå något under Black Friday 2017. Om du vill veta varför du får så stor lust att köpa saker under Black Friday har vi här samlat många möjliga anledningar till varför du letar erbjudanden online eller köar flera timmar i butiker för att få tag i en prissänkt produkt.

Det är tradition 

Ibland handlar Black Friday om känslan man får av att delta i dagen, och som vi nämnde tidigare i artikeln har Black Friday ofta mycket med tradition att göra. När man har traditioner kan det kännas som att man saknar något om man bryter dem, och människor är därför mer benägna att fortsätta med sina traditioner.

Black Friday för samman många familjer under en hel dag när de går runt tillsammans, letar efter de bästa erbjudandena och köper saker som de har suktat efter hela året.

Alla kan delta i Black Friday 

Black Friday är till för alla och envar, inte bara en viss grupp människor eller ett fåtal förutbestämda personer. Den här dagen ger alla möjligheten att spara pengar och köpa dyra produkter för ett lägre pris, och detta gör att många får lust att spendera mycket.

Ofta köper man även vissa produkter trots att man inte behöver dem. Köpbehovet växer nämligen bara av att alla kan vara med och har möjlighet att spara pengar.

Spännande med mycket människor 

Alla tycker inte om folksamlingar, men många får energi och blir förväntansfulla av att ha andra människor omkring sig. Om man tittar tillbaka på grottmålningar finns det till exempel bilder av människor som möts på marknader.

Det handlar inte bara om att köpa varor, det handlar om människor som möter andra människor för att se varandra och få veta vad som händer i livet.

Eftersom att det är en mänsklig instinkt att vilja vara i närheten av andra människor är Black Friday något som tilltalar de flesta.

Vi älskar bra erbjudanden och rabatter

För vissa är erbjudanden det bästa som finns. Köplusten kan inte pausas. Dessa personer bara måste köpa något när det blir en stor rea med många prissänkta varor, och för dem väger glädjen av köpet upp själva kostnaden.

När vi shoppar kommer vi i vanliga fall inte att köpa en produkt om vi inte kan komma på vad vi behöver den till. Om priset är sänkt eller om produkten är en del av ett erbjudande kan detta dock bli en anledning att köpa varan trots att vi inte vet varför vi behöver den.

Rabatter gör att vi inte känner oss utnyttjade 

Rabatter gör att vi inte känner oss utnyttjade 

Vissa personer känner sig inte lika utnyttjade när de handlar på rea, och somliga tycker så mycket om rabatter att själva produkten inte spelar så stor roll. Priset och rabatten är det viktiga, och det handlar därför helt enkelt om att hitta de bästa erbjudandena och spara så mycket pengar som möjligt.

Det här gäller dock inte bara för personer som handlar på Black Friday, utan experter förklarar att detta är ett typiskt shoppingbeteende under hela året.

Mer spänning med ett mindre lager 

På Black Friday har många butiker begränsade erbjudanden, till exempel ett begränsat antal produkter, en maxgräns för hur många varje kund får köpa eller erbjudanden som startar vid en bestämd tidpunkt. När butiken låter folket veta att produkterna i ett visst erbjudande inte kommer att räcka till alla omvandlas kundens hjärna till en stenåldershjärna som gör allt för att vinna. Kampandan och köplusten ökar, och nu kommer man att göra allt man kan för att få tag i just den där produkten.

Detsamma händer vid tidsbegränsade reor som Black Friday. Dessa ökar köplusten hos många, för under en enda dag ska man nu hitta erbjudanden som man tror är omöjliga att lägga vantarna på någon annan dag på året.

Vi tar ut glädjen i förskott 

Om du behöver en dator blir du glad om du hittar en bra dator med en ordentlig rabatt. När du har sett erbjudandet kan du inte riktigt släppa det, och i regel kommer du då att överlägga med dig själv om du ska köpa den eller inte.

De flesta börjar dock redan nu att glädja sig över den nya produkten och funderar var den ska placeras i hemmet. Du skapar alltså en relation till en produkt som du inte äger ännu.

Eftersom att hjärnan fungerar på det här sättet blir du bara mer och mer sugen på att köpa produkten i fråga. Du är ju redan säker på att den är det bästa alternativet, och i dina tankar är den så gott som din redan.

Du kan läsa mer om hur din hjärna lurar dig under Black Friday i den här artikeln från TV2 Danmark, och i den här artikeln förklarar den danska tidningen Politiken varför vi blir så shoppingsugna på Black Friday.

Hjärnans belöningssystem aktiveras 

När du utsätts för trevliga intryck, till exempel ett bra erbjudande, utsöndras dopamin i hjärnan och du blir glad. Detta gör i sin tur att du även i fortsättningen kommer att förknippa bra erbjudanden med glädje, vilket kan göra det ännu svårare att stå emot olika rabatter i framtiden. Om du vill läsa mer om hur hjärnans belöningssystem fungerar kan du läsa den här artikeln från Kit.se.


Så här mycket spenderar vi under Black Friday

Så här mycket spenderar vi under Black FridayEnligt en undersökning som PostNord har genomfört spenderade svenskarna totalt 5,3 miljarder kronor under Black Friday 2017. Detta var ett nytt rekord och en ökning på 46 % jämfört med Black Friday 2016.

Förra året hade hela 95 % av Sveriges befolkning koll på att det var Black Friday, och var tredje svensk handlade något under dagen. Under Black Friday 2017 handlades det mer än någonsin på nätet under ett dygn, och även om många köpte julklappar var det absolut vanligast att unna sig själv något.

Så mycket handlade vi för 2016 och 2017 

2016 fyndade 29 % av svenskarna något på Black Friday, och varje person spenderade då i genomsnitt 1817 kronor. Sammanlagt handlade vi för 3,6 miljarder kronor, och dessa lades främst på kläder och hemelektronik.

Under Black Friday 2017 steg totalbeloppet till 5,3 miljarder kronor och andelen av befolkningen som handlade ökade till 33 %. I genomsnitt spenderade varje person 2 290 kronor, och de populäraste varorna var fortfarande kläder och hemelektronik.

Black Friday blir alltså bara större och större i Sverige.

Svenskarna shoppar mest online 

På Black Friday handlar vi både i fysiska butiker och online, men e-handeln blir allt populärare i Sverige. 2017 handlade 52 % av Black Friday-kunderna enbart på nätet, en siffra som låg på 46 % året innan. Samtidigt minskade andelen som enbart handlar i fysiska butiker från 40 till 33 %.

Om du vill läsa mer om hur svenskarna spenderar sina pengar under Black Friday kan du läsa PostNords sammanfattning av Black Friday 2017. Där hittar du en hel del siffror och jämförelser med året innan, och om du vill se hur den här stora rea-dagen har växt i Sverige genom åren kan du även läsa deras sammanfattningar av Black Friday 2016 och 2015.

_____________________________________________________________________

När inträffar Black Friday 2018?

Black Friday infaller den 23 november 2018.

Black Friday infaller alltid fredagen efter Thanksgiving, en högtid som firas den fjärde torsdagen i november i USA. Black Friday anses vara startskottet för årets julhandel.

_____________________________________________________________________

Historien bakom Black Friday

Myterna 

Black FridayBlack Friday har för de flesta bara funnits ett par år, och för konsumenterna har dagen inneburit en kamp om de bästa erbjudandena och rabatterna på bland annat tv-apparater, kläder och datorer.

Fenomenet startade i USA, där Black Friday är fredagen efter Thanksgiving. Dagen inträffar därför alltid i november.

Det cirkulerar många rykten på nätet om hur den här readagen fick sitt namn och hur det hela började, men vilken av dessa historier stämmer egentligen?

Historia nummer 1:

Historia nummer 1Den första registrerade användningen av uttrycket “Black Friday” hade inget att göra med shopping. Faktum är att det användes för en finanskris, närmare bestämt kollapsen av den amerikanska guldmarknaden den 24 september 1869.

Två ökända finansmän på Wall Street, Jay Gould och Jim Fisk, samarbetade för att köpa upp så mycket som möjligt av landets guld. De hoppades kunna höja guldpriset och sedan sälja det med otrolig vinst.

En fredag i september månad upplöstes dock denna konspiration när aktiemarknaden frigjordes. Detta ledde till att alla Wall Street-baroner, inklusive Jay Gould och Jim Fisk, tvingades att återgå till lantbruket.

Historia nummer 2:

Den Black Friday-historia som upprepas mest har att göra med detaljhandeln.

Historien berättar att butikerna efter ett helt år av förlustresultat skulle se till att gå med vinst dagen efter Thanksgiving. Butikerna drog då nytta av att människor som var lediga spenderade mycket pengar på olika varor, och för att snabbt gå med vinst gav de bra rabatter på produkter som de inte längre behövde ha kvar i butiken. I bokföringen registrerade butikerna förlust med rött och vinst med svart, och Black Friday var alltså dagen när de röda siffrorna blev svarta.Historia nummer 2

Det stämmer att man brukade bokföra förlust i rött och vinst i svart inom detaljhandeln, och den här ursprungshistorien till Black Friday är allmänt godtagen. Den är dock felaktig.

Historia nummer 3: 

På senare tid har det även uppstått en annan myt som ger traditionen en grymmare twist. Den här historien hävdar att plantageägare på 1800-talet kunde köpa slavar till rabatterade priser fredagen efter Thanksgiving.

Den här versionen av Black Fridays historia har fullt förståeligt fått vissa att vilja förbjuda dagen, men det är fortfarande inte någon som vet om historien stämmer eller inte.

Den sanna historien bakom Black Friday 

Den sanna historien bakom Black Friday sägs dock vara något helt annat än de tre vi har berättat om här ovanför. Den ursprungliga historien är dock inte riktigt så intressant eller glamorös som man kanske hade förväntat sig.

black friday 1950På 1950-talet använde polisen i staden Philadelphia uttrycket Black Friday för att beskriva kaoset som uppstod dagen efter Thanksgiving. Den här dagen flockades nämligen både turister och människor från förorterna till staden för att se den stora Army-Navy-matchen i amerikansk fotboll som hölls den efterföljande lördagen varje år.

Polisen i Philadelphia hade därför ingen möjlighet att vara ledig, och de var tvungna att jobba extra långa pass för att hantera folkmassorna och den ökade trafiken. Kaoset i butikerna gjorde det dessutom enklare för ficktjuvar att stjäla från både butikerna och människorna, något som de förstås utnyttjade.

1961 hade Black Friday slagit igenom på allvar i Philadelphia. Dagen var nu så framgångsrik att handlarna i staden försökte ändra namnet till “Big Friday” för att få bort de negativa associationerna, men detta var inget de lyckades med. Uttrycket spreds inte i landet förrän långt senare, men det var aldrig något som riktigt fastnade.

I slutet av 1980-talet kom dock detaljhandeln på ett sätt att återuppfinna Black Friday och göra om dagen till något positivt för både butikerna och deras kunder.

Detta resulterade i konceptet “rött till svart” som vi berättade om tidigare, och tanken föddes att dagen efter Thanksgiving skulle vara ett tillfälle när Amerikas butiker äntligen gick med vinst istället för förlust.

biltrafik 1950Namnet som används idag har alltså sitt ursprung i Philadelphia i USA, där uttrycket Black Friday användes för att beskriva den ofantliga ökningen av både biltrafik och fotgängare som uppstod i staden dagen efter Thanksgiving.

Många tror att Black friday har uppkommit under modern tid, och de vet inte att historien i själva verket sträcker sig långt tillbaka i tiden. Black Friday har dock förändrats sedan starten. Rean är numera inte begränsad till bara en dag, och även om fredagen är störst drar fenomenet igång långt innan det.

Det finns många myter och falska berättelser om Black Friday, och i den här danska artikeln från Dr.dk kan du läsa mer sanna och falska påståenden om readagen. Om du vill läsa mer om den sanna historien bakom Black Friday har både History.com och brittiska BBC skrivit artiklar om ämnet.


Videor om Black Friday

Eftersom att Black Friday är ett globalt fenomen kan man även hitta många videor på internet som handlar om just den här dagen. Videorna kan till exempel handla om historien bakom Black Friday, roliga folkmassor som kämpar om de bästa erbjudandena samt allt däremellan.

Vi har därför letat upp ett par intressanta och roliga videor om Black Friday, så som avslutning på artikeln kan du luta dig tillbaka och njuta av dessa.

The Violent History of Black Friday 

Black Friday har inte alltid sett ut som det gör idag, och faktum är att dagen har funnits länge. Det finns därför en hel del historia bakom, vilket inte många tänker på när de är på jakt efter dagens bästa erbjudande.

Med sina reor borde Black Friday göra människor glada, för den här dagen kan man verkligen fynda och köpa produkter som man har suktat efter hela året. Black Friday är dock inte alltid en glädjedag.

På många håll i världen har Black Friday blivit en ganska våldsam företeelse som samlar mängder av människor i samma butiker, och där kämpar alla om samma bra erbjudanden och rabatter.

Om du vill höra mer om Black Fridays historia, hur allting började samt få veta hur readagen blev till ett sådant våldsamt fenomen kan du titta på den här videon:


Ultimate Black Friday Fights 🇺🇸

I den här videon kan man verkligen se varför den ovanstående videon handlar om hur Black Friday-firandet bara blir mer och mer våldsamt. Den visar nämligen hur människor bråkar om de bästa rabatterna under Black Friday 2016, och här kan du se de värsta bråken och hur långt människor kan gå för ett bra erbjudande.

Om du vill se hur illa det faktiskt kan gå på Black Friday-rean kan du se videon här:


Vi avslutar artikeln med tre videor för dig som gärna vill få dig ett gott skratt:

Top 10 Worst BLACK FRIDAY Moments 2017 (Black Friday Fights & Funny Fails)

Den här videon visar de tio värsta och roligaste ögonblicken under Black Friday 2017, och oavsett om du bara vill få dig ett gott skratt eller sucka lite över dessa rea-galna människor är den här videon något för dig. Här kan du bland annat se människor springa runt och kämpa om de bästa erbjudandena.

Om detta låter intressant kan du se videon här:


Craziest Black Friday Disasters Compilation 2017! (Black Friday Fights & Funniest Fails)

I den här videon ser vi fler galna Black Friday-händelser från 2017, och här kan man verkligen se hur vilt det kan gå till i USA under Black Friday.

Du kan se videon här: 


Jag avskyr Black Friday!

Här kan du slutligen se en svensk parodi av den överdrivna köplusten under Black Friday och lågprisshopping i allmänhet.

I videon får vi även höra om problemet med att shoppa i fysiska butiker under vintern när det är kallt ute.

Om du vill få dig ett gott skratt kan du se videon här: